Drömvärldar – Magi, fantasi och drömmar ur samlingen

23 mars - 17 sep. 2017

Under hösten 2016 har Västerås konstmuseum arbetat på ett nytt sätt med samlingen på ca 8 000 konstverk. I processen har samtliga medarbetare lyft fram ämnesområden, konstverk och idéer där upplevelser och barnperspektiv har en stor roll. Vi är glada att presentera en omfattande utställning med ett hundratal verk valda ur samlingen. Drömvärldar – Magi, fantasi och drömmar ur samlingen är en utställning med bilder och objekt där fantasi och lekfullhet får stor plats. Symboliska bilder och surrealistiska kompositioner samsas med fotorealistiska skildringar av vår omvärld. Mette Björnberg, Berta Hansson, Birger Halling och Endre Nemes är några av konstnärerna som visas i utställningen.

Utställningen visar också några nyinköpta verk till Västerås konstmuseums samling
bl.a Valeria Montti Colque – Raining Jokeritas

Vad är en Drömvärld? Är det en plats där vi alla kan leva tillsammans i fred och frihet, oavsett ursprung, uppväxt eller kön? Eller är det en plats som vi fantiserar om? Inom konsten finns det många verk som handlar om att skapa en drömvärld – det kan vara bilder av edens lustgård eller förskönade landskapsmålningar, politiska bilder – eller bilder där konstnären vill ändra på världsordningen. Symbolisterna i slutet av 1800-talet ville hejda världens avförtrollning, lämna det avbildande, sköna och industriella för att gå djupare i konsten och skapa både en yttre och inre drömvärld – där känslolivet spelade stor roll. Surrealisterna arbetade vidare med detta och skapade en metod där det undermedvetna helt fick styra uttrycket – utan censur från det rationella tänkandet. Detta utvecklades senare till att bli en av de mest inspirerande konstriktningarna under 1900-talet där teman som andra världar, drömmar, magi och fantasi än idag starkt påverkar konstnärer. Denna utställning blandar konstverk från många olika konstnärer och tidsepoker. Flera av konstnärerna är välkända namn inom den svenska surrealismen; Ragnar von Holten och Cajsa Muellern-Harvig samt Halmstadsgruppen kan nämnas i sammanhanget.

I utställningens första del möts vi av en Drömdome – där kan besökare dela med sig av drömmar. Drömdomen är skapad av Amanda Larsson som är drivande bakom Magiska Trädgården och Magiska Barnarkitekter.

Ulrika Segerberg och Katrin Plavcak är den Berlin-baserade duon bakom Rostrum, som spelade live den 2 juni på Västerås konstmuseum för en förtrollad publik.
Pressarfot hihat, spolrullebeats och mystiska knappljud i en fantastisk konsert! Ulrika Segerbergs verk Remove The Space ingår i utställningen.

Titta gärna i detta häfte om du vill veta mer om Drömvärldar! Är du pedagog och funderar på att komma hit med din klass? Förbered gärna besöket genom att läsa om utställningen här! Finns att ladda ner som pdf här: dromvarldar-kort-info