
Sophie Tottie och Johan Widén i Malmö 1988. Fotograf: Jan Svenungsson.
Göra fattbart och förnimbart
– en utställning med Sophie Tottie och Johan Widén
20 september 2025 – 11 januari 2026
Under sent 1980-tal och tidigt 1990-tal gjorde konstnärerna Sophie Tottie och Johan Widén ett antal resor till USA, Italien, Egypten och dåvarande Sovjetunionen. I bland annat utställningen Moika 22/Granowskaya 5, i Leningrad och Moskva, möttes deras verk i olika konstellationer. Detta sammanföll med att Sovjetunionen upplöstes och Leningrad blev Sankt Petersburg under de omvälvande åren 1991–92.
Sophie Tottie och Johan Widén delar och diskuterar olika grundläggande frågor i sina konstnärliga arbeten. De tar avstamp i ämnen med existentiella, politiska och historiska referenspunkter som dessutom ofta är plats- och situationsspecifika.
Nu, för första gången sedan 1992, möts åter deras konst och olika arbetssätt. Med Västerås konstmuseums utställningsrum, ASEA:s gamla Mimerverkstad, som arkitektoniskt stöd för urvalet och i dialog med kuratorn Martina MacQueen konsthistorikern och skribenten Annika Öhrner, docent i konstvetenskap vid Södertörns högskola, presenterar Tottie och Widén Göra fattbart och förnimbart.
Utgångspunkten för utställningen är en genomgång av olika pågående och tidigare verk – jämte en förutsättningslös och sökande diskussion om hur dessa arbeten kan ställas i dialog med varandra. Titeln har sitt ursprung i Stefan Jonssons bok Den otyglade skönheten – fem saker konsten vet om demokratin, från 2022 samt Jonssons DN-artikel Den politiska skönheten uppstår när någon trotsar systemet och gör rätt, 2022.
Tottie och Widén har även tagit sig an Konstmuseets samling och gjort ett urval av konstverk och konstnärskap som på ett eller annat sätt haft betydelse för deras egna arbeten och konstnärliga utveckling. Utställningen Ett inspirerat urval visas i Samlingens Fokus på-rum 20.09.25 – 10.11.25.
Se filmen om utställningen där konstnärerna tillsammans reflekterar över vår gemensamma och enskilda historia, platser och om konsten. Klicka här.
Pressmeddelande svenska. pdf, 560.9 kB.
Pressmeddelande engelska. pdf, 560.8 kB.
Foldertext till Ett inspirerat urval. pdf, 4.7 MB.
%20skiss_R%C3%B6dPlanet(Blank_2025_AkvarellBlyertsPapper_26x36cm.webp)
Sophie Tottie, Röd Planet (skiss), 2025, akvarell och blyerts på papper (36 x 24 cm). Foto: Carl Henrik Tillberg.
Sophie Tottie (f 1964) undersöker individuella erfarenheter i förhållande till större strukturella system. Utifrån dags-aktuella ämnen, med anknytande historia, arbetar hon konceptuellt med teckning och måleri i ”ett utvidgat fält”. Verken utgår från måleri och teckning men tar allt emellanåt även form som objekt, video, ljud och ljus. Utifrån att under två decennier ha varit baserad utomlands arbetar Tottie ofta både platsspecifikt och mobilt, vilket innebär att verken både förhåller sig till utställ-ningsplatsen och kan förflyttas och få nya innebörder på nya platser. Något som återspeglar hur verken förhåller sig till hur historiska skeenden och dagsaktuella ämnen är sammanflätade.
%202023%20olja%20och%20blyerts%20p%C3%A5%20duk%2040x33cm%20foto%20Johan%20Wid%C3%A9n.png)
Johan Widén, Etruscan Places IX (Tarquinia i), 2023, olja och blyerts på duk (40 x 33 cm). Foto: Johan Widén.
Johan Widén (f 1955) arbetar med måleri och teckning, men även med foto, och i kombinationer av dessa tekniker. I hans abstrakta måleri löper ämnet sida vid sida med den måleriska akten. Efter att under längre perioder ha rest och vistats i Mellanöstern sedan början av 90-talet har platser, verkliga eller fiktiva, varit en viktig utgångspunkt för hans arbete. En sorts fenomenologiska nedstigningar i estetiska och etiska frågeställningar och reflektioner, bland annat utifrån konflikter och komplexa kulturella möten och motsättningar. Drivkraften för Widén är inte förklaringen utan snarare själva sökandet efter motivet. En strävan efter mening, mitt i vår omvärlds komplexitet.