2024

Skolprogram

Alla bokade grupper möter någon av museets erfarna konstpedagoger som håller i besöket. Med samtal och aktivt deltagande utforskar vi konsten genom visningar i utställningarna och workshoppar i museets Konstlabb.

Åk 4-6

Välkommen till Västerås konstmuseum och varsågod att ta del av vårt pedagogiska och kreativa skolprogram.  

Vårt rum för skapande är Konstlabbet, en plats för kreativitet och lärande. Våra erfarna pedagoger leder Konstlabbet för alla åldrar och förutsättningar. Besöket inklusive pedagog och material till skapande är kostnadsfritt för alla förskolor och skolor i Västerås men besöket måste bokas i förväg.  

Här presenteras aktuella workshops och teman som kan bokas. Det är möjligt att skräddarsy sitt besök hos oss och anpassa det efter ett tema som eleverna arbetar med i skolan.  

Västerås konstmuseum är en mötesplats för elever, lärare, skapande och lärande.

Skicka en bokningsförfrågan

Mitt eget museum (åk 4-6)  

Vi tittar på museets konstsamling som visas på museet och pratar om samlande. Varför samlar vi på saker. Vad kan vi samla på? Stenar, pinnar, klistermärken? Samlar du själv på något?

Aktiviteter: Visning, samtal och Konstlabb
Gruppstorlek: Max 15  
Längd: Cirka 90 min  
Kopplad till aktuell utställning.  
Bokningsbar: Hela året  
 

Porträtt – Vem är jag, vem är du? (åk 4-6)

Hur uppfattar jag mig själv? Hur berättar jag om vem jag är, i bild, i symboler eller med färg? Magiskt Konstlabb med olika ingångar till att göra självporträtt. Kan vi upptäcka nya sidor av oss själva eller bli hänförda av färgen grönt.

Aktiviteter: Visning, samtal och Konstlabb
Gruppstorlek: Max 15  
Längd: Cirka 90–120 min  
Kopplad till aktuell utställning.  
Bokningsbar: Hela året  

Design och recycling (åk 4-6)

I konsten och formgivningen finns flera exempel på konstnärer och formgivare som återanvänt olika material och skapat nya verk av gamla saker, ”ready-mades”. Idag är miljö- och resurstänkande en förutsättning i formgivningen av olika produkter och något som många konstnärer förhåller sig till i sin konst.
I detta återvinningslabb får eleverna möjlighet att diskutera och fundera över teman som, hur vi använder våra resurser, slit och släng, konst, föremål och miljö. I Konstlabbet arbetar eleverna med egna ”ready-mades” av återvinningsmaterial.

Aktiviteter: Visning, samtal och Konstlabb
Gruppstorlek: Max 15  
Längd: Cirka 90–120 min  
Bokningsbar: Hela året  

Min plats (åk 4-6)

Vatten, moln, gator och torg. Platser att vara på, platser att längta till, platser att minnas. I utställningarna tittar vi närmare på inspirerande konstverk som har tema plats och i Konstlabbet får eleverna med hjälp av återvinningsmaterial gestalta en plats de längtar till.

Aktiviteter: Visning, samtal och Konstlabb
Gruppstorlek: Max 15  
Längd: Cirka 90 min  
Bokningsbar: Hela året  

Färg, färg, färg och känsla! (åk 4-6)

Säg det med färg, bekänna färg, färgsprakande, färglös. Färg beskriver mycket av det vi vill uttrycka och utgör en del i konstnärens tillvägagångssätt. I workshopen tittar vi närmare på konsten och studerar hur olika konstnärer använder sig av färgen som material.

Aktiviteter: Visning, samtal och Konstlabb
Gruppstorlek: Max 15  
Längd: Cirka 90 min  
Bokningsbar: Hela året  

Kolla konsten (åk 4-6)  

Konstvandring. I staden finns många konstverk i parker, på gator och torg. Det kallas för offentlig konst. Offentlig betyder ”för alla”. I en stad ska det få plats många olika saker: byggnader, bilar, affärer, träd, cyklar, människor och konstverk! Konstverken ser olika ut, precis som vi människor gör. Vi går en konstvandring i lugnt tempo och tittar på och filosoferar över de olika konstverken. Varför finns offentliga konstverk?

Aktiviteter: Visning utomhus och samtal
Gruppstorlek: Max 15  
Längd: Cirka 60 min  
Bokningsbar: Under perioden april–oktober när vädret tillåter


Magnettavla med bilder