Konstpromenader i Västerås

Du kan upptäcka konsten i Västerås stad på egen hand med hjälp av olika kartor, konstpromenader och vår youtubekanal. Kolla gärna även under ”Program” i menyn. Där hittar du tider för våra guidade visningar av offentlig konst.
Webbkarta offentlig konst
Du kan hitta den offentliga konsten via vår karta på webben:
Filmer om offentlig konst
På Västerås konstmuseums Youtubekanal finns korta introduktioner till offentlig konst runt om i Västerås.
Konstpromenader
Du kan upptäcka konsten i Västerås på egen hand med hjälp av våra konstpromenadkartor.
Citypromenad
Förslag till tre olika promenader i city.
För dig som vill läsa information om konstverken se även längre ner på sidan.
Barnpromenad
För dig som går tillsammans med barn, eller vill lära dig om konsten på lättare svenska prova gärna:
Råbypromenad
På södra Råby finns konstverk som skapades av konstnärerna Anna Törrönen och Dan Wid tillsammans med barn boende på området.
Citypromenad (utan karta)
Konstverkens placering hittar du i kartan ovan, se länk ”Konstpromenadkartan”.
1
|
Ögat Liss Eriksson (1919-2000) Brons, 1989, Hantverkargatan Liss Eriksson växte upp i Stockholm, hans far var skulptören Christian Eriksson. Som barn spenderade han mycket tid tillsammans med sin far i ateljén, han satt ofta på golvet och tecknade och gjorde sedan små utställningar med sina verk. 1939 antogs Eriksson till Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och påbörjade sina skulpturstudier. Hans konstnärskap präglades av humanistiska tankar och det var viktigt för honom att skildra det mänskliga samtidigt som hans förståelse för skulpturtraditionen och materialkännedomen var stark. |
2
|
Kunskapens träd Carl Emil Berglin (1915-2009) Corteenplåt, 1981, Viktor Larssons plats Carl Emil Berglin var bildkonstnär och skulptör från Sandviken. Han har skapat flera offentliga verk och arbetade med både friskulpturer och porträttbyster. Under 1970-talet blev han uppmärksammad för sin experimentella inriktning i sitt konstnärliga skapande. Berglin hade goda hantverkskunskaper och var en stark formgivare, något som syns i hans verk. |
3
|
Mosaik Erland Melanton (1916-1968) Mosaik, 1956, Stadsbibliotekets fasad Erland Melanton, född i Arvika, intresserade sig för muralmåleriet och dess tekniker genom hela sitt liv. I början av sitt konstnärskap målade han ofta realistiska och avbildande målningar i stor skala, senare gick han över till mer abstrakta bilder men behöll berättandet i sitt bildskapande. Han studerade vid Konstfack i Stockholm och fortsatte sedan till Italien för att fördjupa sina kunskaper i det klassiska muralmåleriet vid akademien i Florens och mosaiktekniker vid konstakademien i Ravenna. 1956 vann hann första pris i tävlingen om utsmyckningen av T-centralen i Stockholms tunnelbana och skapade en stor väggmosaik av pressade glasprismor. Melanton blev senare lärare på Kungliga Konsthögskolan där han uppmuntrade sina elever att experimentera och prova nya material. |
4
|
Morgonbad Anders Zorn (1860-1920) Brons, 1908, Botaniska trädgården Anders Zorn föddes i Mora och är en av Sveriges mest uppskattade konstnärer, han var en högt ansedd akvarellist och senare i livet även oljemålare. När han som 15-åring började sina studier vid Konstakademien i Stockholm ville han bli skulptör, och även om det inte blev hans främsta uttrycksätt så kom han under sitt liv att skapa uppskattade skulpturer. Zorn reste mycket och tog intryck från sina studieresor till Frankrike, England och Spanien. Tillsammans med sin fru Emma Zorn bodde han under åtta år i Paris. Zorn arbetade under denna tid flitigt med nakenstudier i det fria där han placerade modeller vid vatten och försökte skildra relationen mellan natur och människa. När paret 1896 återvände till Sverige flyttade de in på Zorngården i Mora. Zorn började då intressera sig för hembygden i sitt måleri och skapade de folklivsskildringar som fortfarande kännetecknar hans konstnärskap. |
5
|
Johannes Rudbeckius Carl Milles (1875-1955) Brons, 1922-23, Domkyrkoplan Carl Milles hämtade ofta motiv till sina skulpturer i antik och kristen mytologi. Trots detta var hans formspråk inte klassiskt, istället inspirerades han av utomeuropeiska formtraditioner som arkaisk och etruskisk konst. Hans verk kännetecknas av det monumentala formatet och han finns representerad med skulpturer och fontäner i flera städer både i Sverige och utomlands. Han var nyskapande i sitt sätt att montera de stora skulpturerna på dolda stålkonstruktioner som nästan fick dem att sväva fram i stadslandskapet. Han studerade anatomi på konsthögskolan i Paris och fick stora framgångar på Parissalongen 1890 då han fick hedersomnämnande. Under sina år i Paris tog han starkt intryck av den franska skulptören Auguste Rodin. Milles återvände till Sverige 1906 och påbörjade två år efter det byggnationen av sin kombinerade bostad och ateljé Millesgården på Lidingö. |
6
|
ASEA-strömmen B G Broström (1947-2004) Brons, granit, 1989, Stora torget
Asea-strömmen är tillfälligt borta för restaurering. För mer information läs här! BG Broström var född och uppvuxen i Västerås. Hans konst har en stark anknytning till staden, inte bara för att han var verksam här utan också till hans bildvärld med motiv tagna från den lokala kulturhistorien. Broström utbildade sig i slutet av 1960-talet, först på Konstfack i Stockholm och sedan på Valands konsthögskola i Göteborg. För Broström handlade skulpterandet om att ta bort material och se formen karvas fram till skillnad från många andra skulptörer som valt att arbeta i lera och bygga upp former. Broström valde därför att uteslutande skulptera i trä. Även till de bronsskulpturer han skapat är originalen först snidade i trä. Hans verk tar sig uttryck i realistiska former som ofta berör vardagens estetik och poesi. |
7
|
Broräcke Birger Halling (1907-1996) Järn, 1958, Prästbron Birger Halling föddes i Eskilstuna och var en mångsidig konstnär som arbetade med måleri, grafik och konsthantverk. 1938 visar Liljevalchs i Stockholm en stor utställning med modernt franskt måleri. När Halling besökte utställningen blev han starkt påverkad av bland annat Braques verk, något som kom att forma hans konstnärskap och konstnärliga uttryck. Halling letade, precis som Braque, efter den förenklade och avskalade formen. Trots att han var självlärd fick han stor berömmelse och uppskattning när ledande konstkritiker i slutet av 1940-talet överväldigades av hans arbete. Han har gjort ett flertal offentliga verk och är välrepresenterad i Västerås, bland annat med den stora väggmålningen på stadsbiblioteket. |
8
|
Flora Nils Möllerberg (1892-1954) Brons, 1929, Stora gatan Nils Möllerberg föddes i Kristianstad. Han utbildade sig inte inom akademien trots att hans far ville att han skulle gå på Kungliga Konsthögskolan. Istället fick han som 16-åring en lärlingsplats hos den danske skulptören A Bundgaard. Där fick Möllerberg lära sig vikten av noggranna modellstudier. Hela hans konstnärskap kom att präglas av detaljtrogen naturalism. Intresse för antika skulpturer syns i hans välproportionerat skulpterade gestalter. Mellan åren 1919-1928 bodde och verkade Möllerberg i Paris. Under dessa år tog han stort intryck av den franske skulptören Auguste Rodins arbete och dennes exceptionella känsla för material. Men han inspirerades också av svenska kollegor såsom Bror Hjorth. Han ingick i den modernistiska konstnärsgruppen De tolv. |
9
|
Vattenlek Carl Vilhelm Elmberg (1889-1945) Brons och granit, 1919, Stadsparken Carl Willhelm Elmberg var skulptör och konsthantverkare. Han föddes i Kalmar och påbörjade där sin utbildning hos en bildhuggare, därefter reste han till Tyskland för att utbilda sig vidare. När han kom tillbaks till Sverige i början på 1920-talet arbetade han en kort tid hos Carl Milles innan det att han startade sin egen verksamhet som bildhuggare och skulptör. Elmbergs konstnärskap karaktäriseras av de förenklade men realistiska formerna. Han skapade flera dekorativa reliefer till kyrkan och andra beställare. |
Kvällspromenad (utan karta)
Konstverkens placering hittar du i kartan ovan, se länk ”Konstpromenadkartan”.
Promenad i Vasaparken
Foto: Bo Gyllander