Västerås konstmuseum på egen hand

Ta del av Västerås konstmuseums utbud på egen hand – hemma eller utomhus!

Konstmuseet på Youtube

Följ med våra intendenter på korta visningar av Västerås offentliga konstverk eller lär känna konstnärer som ställer ut på Västerås konstmuseum. På vår Youtubekanal hittar du fler filmer!

Konstpromenader på egen hand

Upptäck den offentliga konsten i Västerås! Här hittar du kartor och guider där du kan läsa mer om de verk som finns i staden. Alla kartor och förslag på promenader hittar du här.

Bella Runes portal

Bella Runes Portal är ett digitalt konstverk som bygger på AR-teknik (Augmented Reality). Verket är producerat unikt för Västerås. Du upplever konstverket utomhus, när som helst via din mobil. Bella Runes Portal existerar som en andra, virtuell verklighet längs Karlsgatan och på Skrapantorget i Västerås City. Läs mer om Bella Runes portal här!

Bella Rune, Bella Runes portal, 2020.

Lyssna på samtal

Lyssna på fördjupande samtal kring Västerås konstmuseets utställningar.  Genom Soundcloud kan du lyssna på din dator eller smarta telefon. Här hittar du alla inspelade samtal.