Konstlinjen – för dig som vill utveckla din kreativitet!

Välkommen till Konstlinjen!

Konstlinjen är till för dig som vill utveckla din kreativitet inom bild och form, som har stort intresse och vill förbereda dig för att eventuellt söka vidare till konstnärliga utbildningar. Genom ett samarbete mellan Konstmuseet, Konstskolan, Kulturcentrum och Kulturskolan Västerås, kan vi erbjuda en spännande utbildning vid sidan av dina ordinarie skolstudier. Bas i utbildningen är regelbundna lektioner med fokus på teckning och måleri som kompletteras med olika projekt i Konstskolan eller Konstmuseets regi. Vi kommer bland annat att arbeta med stilleben, kroki och skulptur.

Linjen är 1-årig med möjlighet till påbyggnadsår. Ansökan kan ske från det år du fyller 15 år. Innehåll Färg- och formkunskap, frihandsteckning, komposition, modell och stillebenstudier, materiallära, perspektivlära, konstorientering och studiebesök. Målnings- och teckningstekniker. Skulptur och grafik samt performance och workshops.

UPPLEV GLÄDJEN I ATT SKAPA…!

Ateljé/utbildningslokal: Konstlinjen har en egen lokal i Växhuset där eleven har tillgång till gemensam ateljé med egen arbetsplats. Linjens lärare har utbildning och erfarenhet inom konstområdet och bidrar med sina olika kompetenser till att ge en god grund inför vidare studier.

Avgift – Kurs och grundmaterial:

1 700 kr per termin

Intresseanmälan till Konstlinjen gör du via Kulturskolans kurskatalog: Kurskatalog (studyalong.se)

Konstlinjens Vårutställning 2023

Utställningsperiod: 10 MAJ – 14 MAJ 2023

Möt Västerås unga konstnärer när Konstlinjen ställer ut i Konstlabbet!

Vernissage 10 maj kl 18-20 i Konstlabbet.

Medverkande, Alina Enblom, Cajsa Thorslund, Ellen Brunnegård, Emma Hultén, Linnea Ågren, Ninni Allared, Nova Öman, Oscar Beran, Vilma Mikkelsen